Specialiștii sunt de acord că efortul depus de înotători, atât în antrenamente, cât și în concursuri, este un efort de mare rezistență în regim de forță. Ponderea acestor calități diferă în funcție de exercițiile din lecție sau de distanțele din competiție, dar procentul cel mai mare revine permanent rezistenței. Alături de aceste calități, un rol important revine mobilității articulare, cu localizări diferite, în funcție de un procedeu sau altul, favorizând în cel mai mare grad eficiența tehnicii. Adăugăm îndemânarea atât pentru tehnica procedeelor, în special pentru întoarceri.
Asupra rolului jucat de viteză, o întâlnim sub diverse forme ale ei de manifestare:
- Viteza de reacție – la start,
- Viteza de execuție – la întoarceri (în special la craul și la spate),
- Viteza de repetiție – în desfășurarea integrală a probelor.
Susținem ideea că înotul este în totalitatea lui un sport de rezistență, amintind că la înot rezistența este cheia performanței.
Structura programului de pregătire
La înot, programul de pregătire este împărțit în 4 categorii: începători, de nivel mediu, avansați și nivel de elită.
1. La începători este foarte important ca sportivul să cunoască mediul și personalul, să i se ofere o instruire potrivită nivelului.
2. Nivelul mediu | Priorități:
- Dezvoltarea calităților motrice specifice înotului,
- Pregătirea fizică specifică,
- Pregătirea mentală (psihică) și introducerea conceptelor de pregătire de concurs.
Antrenorii trebuie să obișnuiască înotătorii cu următoarele aspecte de concurs:
- Stăpânirea de sine,
- Angajament (hotărâre, perseverență),
- Încrederea în posibilitățile și aptitudinile proprii (atitudinea pozitivă),
- Concentrarea.
Este foarte important ca sportivul să fie mobilizat de șansa succesului și nu împovărat de un eventual eșec.
3. Avansați | Priorități:
- Dezvoltarea calităților motrice, obiectiv prioritar pentru perfecționarea tehnicii,
- Pregătirea fizică specifică,
- Pregătirea psihică și pregătirea de concurs.
4. Nivelul de elită | Priorități:
- Perfecționarea tehnicii, care trebuie să vizeze atingerea eficienței în fiecare dintre cele 4 procedee, la întoarceri și starturi,
- Pregătirea fizică specifică,
- Pregătirea psihică și pregătirea de concurs.
Se urmărește dezvoltarea și stabilizarea aspectelor pregătirii psihice aplicate la momentul anterior.
